mijn persoonlijke bijbeltekst

Even though I walk through the valley of the shadow of death, I fear no evil, for You are with me; Your rod and Your staff, they comfort me.

maandag 24 februari 2014

schrift: vraagstukken, overdenkingen, mogelijke antwoorden, etc. voel je vrij om te discussiëren

.ik heb een schrift. en daar schrijf ik meestal in als ik zinvolle gedachten heb over God, vraagstukken of andere dingen. van elke aard is er wel wat.

ik schrijf ze hierop, zodat ik in een nieuw schrift kan beginnen en weer kan gaan sparen :)

reacties zijn meer dan welkom, als je het met me eens bent of niet, of je andere inzichten hebt of iets wil toevoegen.

geniet ervan,

Rick

stukjes zijn afgescheiden door 2 sterretjes **
bij sommige stukjes is er een bron, omdat ik dit lang niet alles zelf bedacht heb, maar ook gespaard van anderen.


###############################################################################

verweer middelen in een omgeving waar gevloekt wordt/onbegrip heerst:
-niet alles bekritiseren, laat zien waar je voor staat door je levensstijl.
-discussieer met inlevingsvermogen
-bied alternatieven aan qua levensstijl en vloeken (bijv. je kunt ook leven zonder te vloeken, of zonder gelijk iemand te veroordelen)
-respecteer mensen vanuit je hart ondanks verschil van meningen, vloeken of dat die persoon je haat. elk mens heeft mooiere diepere lagen.
**
stelling: mijn gevoel is het grootste mysterie voor mezelf, toch vertrouw ik er bijna 100% op, waarom?
**
vraag: waarom is het verkeerd om zonden te doen, waarom staat er de doodstraf op welke zonden dan ook? God heeft ons een geweten gegeven, waarom heeft God ons een geweten gegeven?
**
vraag: waarom willen we op zoveel platformen weten waar we aan toe zijn maar laten we onduidelijkheid over wat betreft onze relatie met God?
**
vraag: kan God een steen zo zwaar maken dat hij hem zelf niet meer op kan tillen? mogelijk antwoord: God is niet onderhevig aan zijn schepping.(bron: Gerko Wassink)
**
stelling: is het mogelijk dat God bozer wordt over bepaalde zonden maar dat elke zonde een gelijke straf krijgt? wat voor invloed heeft dit op "elke zonde is gelijk"?
**
vraag: kan de duivel in de toekomst kijken?
**
mogelijk antwoord (klein vertel stukje): situatie is als volgt, een man vertelt een tijdje over dat hij niet geloofd omdat etc etc. een klein vrouwtje staat op en vraagt of zij mag spreken. ze zegt dit: nu vertelt u al een tijdje over uw ongeloof (tijd erbij?) ik zal nu wat vertellen over mijn géloof: mijn geloof heeft ... en ... voor mij gedaan. God was daar toen ik .... en .... had. hij was voor mij een rust en baken in de storm. wát heeft uw ongeloof voor u gedaan?! (bron: Jezus onze bestemming)
**
mogelijk antwoord: we worden geboren in het vijandelijk kamp, we beginnen niet aan Jezus kant. (bron: Jezus onze bestemming)
**
mogelijk antwoord: we bouwen een muur om ons heen, bij elke stap over de grens die God gesteld heeft/elke situatie die we God aankaarten komt er een nieuwe steen bij. de muur wordt hoger, breder en steviger.(hierdoor kan het veel moeilijker worden om Jezus te vinden) (bron: Jezus onze bestemming)
**
stelling/vraag: mag je de daden van een mens oordelen of oordeel je hierdoor de mens achter de daad?
**
vraag: waarom zijn er alleen vloeken over het christendom? of hebben alleen christenen de scheldwoorden over hun geloof tot vloeken benoemd?
**
mogelijk antwoord: tegen mensen die zondigen; "je doet nu iets waar je niet voor geschapen/bedoeld bent", "je komt niet helemaal tot je recht op deze manier" (bron: Aalt Fikse, LdH Emmeloord)
**
stelling: God heeft mensen om je heen geplaatst, iedereen die jij tegenkomt in je leven is daar door God neergezet.
**
anekdote: ik vertel mijn vader dat ik graag een motor wil: "wat?!!, bestel er gelijk 6 plankjes bij, dan timmer ik die wel in elkaar"
**
soort gelijkenis over boosheid, ooit gelezen in een boekje over boeddha: een man komt woedend naar boeddha toe, hij schreeuwt in zijn gezicht en staat op het punt uit te barsten. boeddha zegt dit "als je een cadeau aan iemand geeft, maar diegene accepteert het niet, van wie is dan dat cadeau? de man kijkt hem verbaasd aan maar geeft stuiterend antwoord "nog steeds van degene die het cadeau wou geven natuurlijk!" "juist", zegt boeddha in alle rust "zo is het nou ook met woede, ik wil het niet van jou, dus je mag het houden"
**
stelling: "liefde vervangt (voor)oordelen"
**
stelling: zolang mensen kritiek op je hebben zien ze nog steeds iets in je (bron: Aaldrik Jager, tooygym Emmeloord)
**
stelling/mogelijk antwoord: satan houdt van diepe lang gewortelde paden, kijk hoeveel mensen erover heen lopen. verslaving is hier het ultieme voorbeeld van. kan het zijn dat kerkgangers van bijv. oud gereformeerde gemeenten een soort van verslaafd zijn aan hun manier van God aanbidden?
**
mogelijk antwoord: waarom spreek je zo over God? heeft hij je ooit iets misdaan?
**
stelling: vergeving geven, is dat makkelijker dan vragen?
**
inzicht: iemand die in poortjes gelooft zegt "je kunt God niet aanbidden in onze kerk omdat je geen hoed/rok draagt, of omdat je lang haar hebt (IK!!) dit brengt een bres teweeg de waarheid dat we allemaal broeders en zusters in Jezus zijn. als je dit zegt denk je dit: of diegene (zonder hoed, rok, lang haar) gaat niet naar de hemel óf diegene gaat naar de hemel door een ander poortje. de één door poortje "zwart pak moet", de ander door "lang haar" en weer een ander door "niet roken, niet drinken, etc". dat is poortjes denken.
tegen zo iemand kun je zeggen "denk je dat iedereen gelijk is in de hemel? zo ja, op aarde ook? zo ja, waarom behandel je me dan verschillend?"
**
door wraak te nemen verlaag je je niveau naar de persoon die voor wraakgevoelens heeft gezorgd. het is zo veel meer bewonderenswaardig en een teken van kracht om de ander te vergeven.
**
inzicht over abortus: het ergste van abortus is dat je iemand het volle leven ontzegt, de gelukkige volle en intense momenten, de kansen, de eerste glimlach, een hug, een kus op de wang, een prachtig uitzicht, het genot van chocola of ijs. enzovoorts! je onthoudt iemand van het leven...
**
stelling/vraag: (bijbel) het gaat over de hoer die bijna werd gestenigd, maar Jezus verijdelde het en zei: "wie zonder zonde is mag de eerste steen gooien" stel dat daar iemand was die zonder zonde was, zal hij dan gooien? als diegene de steen gooit, oordeelt hij dan over die hoer?
**
is er verschil tussen reacties op een atheïst of een christen? voor wie is er meer respect? wie moet het meeste vechten en opstaan voor zijn principes?

einde van dit schrift. je bent geenzins verplicht om overal op te reageren, maar ik zou het fijn vinden als je me laat weten wat je er van vindt. alvast bedankt!

greetz,

Rick

1 opmerking:

  1. God heeft mensen om je heen geplaatst, iedereen die jij tegenkomt in je leven is daar door God neergezet. Dat is echt zo Rick, (zegt Henny) God heeft niet voor niets Eva geschapen voor/vanuit Adam, als tegenover hem. Dit is zo mooi; niet naast hem, maar tegenover hem, zodat ze elkaar zien..!!! En zo konden er kinderen geboren worden .. Gezinnen ontstaan. en zo kun je zien dat god nu met jou aan het werk is; daar waar jij nu bent. God vindt relaties belanrijk!!

    **

    BeantwoordenVerwijderen


Dank je wel voor je bericht. het wordt zeer gewaardeerd. mocht je reactie vuile taal bevatten, minder frisse benoemingen, pijnlijke, stekelijke of hatelijke opmerkingen dan zal deze worden beoordeeld en op beschaafde manier afgewimpeld. vergeet niet "wat u niet wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet"

mocht je reactie een positieve boodschap hebben, een fijne opmerking of een heerlijk sarcastische zin, dan zal deze op dezelfde manier beantwoord worden, want vergeet niet "wie de bal kaatst kan hem terugverwachten"

als laatste, ik oordeel niemand, dat zal God doen op het eind van je leven. als je niet gelooft in een God, dan leef je niet, als je niet leeft is de oplossing God. als je zelf de oplossing zonder God gevonden hebt, en je leeft. zal je geoordeeld worden voor het feit dat je zonder God hebt geleefd.

greetz,

Rick

ps: je bent altijd welkom om nog een keer te reageren, ik stel het erg op prijs. als je graag betaald wil worden voor reacties, dan kan dat geregeld worden. geef me je adres en ik kom bij je langs om een stevig robbertje te stoeien.